dinsdag 16 april 2013

Druk, drukker, drukst.

Maandag 15/04
De vakantie is voorbij en we vliegen er terug in. Ik heb besloten om nog een laatste week in 4B te staan. Ik observeer direct een goed gevulde dag. Ondanks dat ik een flinke verkoudheid te pakken, is het weer druk, druk, druk. 

Mijmeren over de vakantie.
Het eerste uur krijgen de leerlingen handenarbeid van de tekenjuf. Ze moeten een tekening rond de vakantie maken. Sommigen zijn net als ons naar het binnenland geweest. Een leerling maakte een tekening van juf Melany met haar dochter in de Kirpalani. Hoe bedenken ze het toch?

Vervolgens observeer ik nog een les rekenen rond het berekenen van de oppervlakte. Op het einde van de voormiddag overleggen ik en Katrien wat we zullen maken voor onze muzobox. Hierbij moeten we denken aan praktische, bruikbare spulletjes. Zo gaan we een praatstok, een ideeënschrift en enkele evaluatiesystemen uitdenken en maken.

Naschoolse opvang 
Ook vandaag deden we weer de naschoolse opvang. We kregen de leerlingen van het 5de leerjaar toegewezen. Omdat het de eerste dag na de vakantie was, hadden ze nog niet veel huiswerk. We hebben bijgevolg enkele spelletjes met hen gespeeld. We speelden klapspelletjes en deden aan armworstelen. Enkele leerlingen zullen nog flink wat spieren moeten 'kweken', ha ha.

Op bezoek bij Stephen
Onverwachts werden we gebeld door onze organisator van de jungletrip, Stephen. Hij deelde ons mee dat we het geld voor onze school (dat we gekregen hebben van de senioren) konden ophalen. Het was een gulle bijdrage die we zeker nuttig kunnen gebruiken om o.a. sport- en didactisch materiaal voor de school de kopen. De leerlingen zullen héél tevreden zijn!

Dinsdag 16/04
Verschillende lessen komen aan bod. Zo geef ik onder andere de vijfdagelijkse sommen, die er uiteindelijk tien worden. Ik geef ook een les rond prijsberekening en het berekenen van oppervlakte en omtrek. Vervolgens lezen de leerlingen samen met mij het verhaal 'Ze hadden zo'n honger'. Het gaat over twee jongens die een fiets stalen, om die te verkopen en er geld van te krijgen.

De juf gaf uiteindelijk zelf nog een les over onderdrukking en verzet van vroeger. De dag werd afgesloten met schoon schrijven. Hierbij moeten de leerlingen uit een boekje een speciaal schoon schrift overnemen. Door sommigen wordt dit met veel zorg gedaan...


's Avonds genieten we van een lekkere pizza, mmm. Hier keek ik echt al lang naar uit! Moe, maar voldaan kruip ik m'n bedje in. Morgen weer een nieuwe schooldag.

x,
Laurine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten